Plattformar

005

För oss som är intresserade av vintage-design, som köper, säljer och samlar, och som inte ligger i den stora staden handlar det om att ha flera olika plattformar igång. Man måste tänka gungor och karuseller. För vår del, Fröjel Retro & Design, så handlar det idag om 5 plattformar – 2 fysiska och 3 digitala. Så här tänker vi:

Hjärtat i vårt säljtänk är vårt Showroom i Fröjel. Det är här vi fysiskt kan presentera och sälja, men det är också här som vi i vår digitala marknadsföring kan presentera varor i en miljö som vi själva har utformat. Rent försäljningsmässigt så fungerar vårt Showroom under den period då det finns mycket folk på Gotland, dvs maj-augusti. Under resten av året har vi öppet enligt överenskommelse samt att det fungerar som lager och pack-verkstad. För att bättre anpassa vårt Showroom till den verksamhet som vi bedriver idag kommer vi att bygga ut det med ca 50 kvm under våren 2016. Detta för att få en mer tillgänglig, attraktiv och anpassad miljö.

Den andra fysiska plattformen är antikmässorna. Vi har tidigare – när vi skötte detta lite mer vid sidan av våra jobb – deltagit i 2 mässor: Antikmässan i Stockholm i februari samt Antikmässan i Helsingborg i juli. Under 2015 deltog vi även i Antikmässan i Borås, Antik- & Kuriosa på Kistamässan samt Brösarps Moderna i Skåne. Antikmässorna är säljmässor, stora marknader där handlare från hela Sverige bjuder ut allsköns antikviteter, vintage-design samt kuriosa. Här finns en spännvidd från de stora namnen som ni ser i Antikrundan på TV till loppisstånd. Mässorna är viktiga för att de ger oss möjlighet att träffa många människor under en begränsad tid som vi dels kan sälja till men även marknadsföra oss emot. Det senare är minst lika viktigt som det första.

När det gäller nätet så har vi sedan december öppnat en butik på Tradera. Här säljer vi det mindre godset, porslin, glas, bestick och annat som är lätt att skicka. Det är en etablerad digital marknadsplats, alla betalningslösningar finns där samt att lagret är väldigt lätt att sköta via ett speciellt gränssnitt.

Sedan i höstas finns vi också på en internationell marknadsplats, Pamono. Det finns idag 3 sådana digitala marknadsplatser, 1st dibs, Pamono samt Got2get. Att vi valde Pamono hade flera skäl – ett var att det är ett europeiskt varumärke (tyskt) och vi ville framför allt vända oss till en europeisk kundkrets med våra mer exklusiva föremål. Möbler, keramik och lampor som söker de som samlar eller de som har råd att omge sig med lite mer exklusiva saker.

Hemsidan är också viktig. Dels för att marknadsföra oss – visa på bredden och kvalitén i vårt sortiment, men även som säljplats för den som vill.

Till detta kommer facebook och Instagram som är 2 viktiga marknadsföringskanaler och som emellanåt också genererar försäljningar. Här gäller det att försöka vara så aktiv som man bara orkar.

Vad är känslan idag när vi nu arbetat med detta på heltid i ett år?

För det första att Skandinavisk vintage-design är hett i hela världen. Det finns butiker som säljer Skandinavisk design i stort sett i varje större stad i Europa. Ofta flera. Och sedan tillkommer USA och Japan. Och alla fiskar vi i samma sjö efter grejjer. Det innebär att priserna har gått upp ganska kraftigt i alla led under de 7 år som vi hållit på.

För det andra att nätet blir allt mer vedertaget och viktigt. Det är i Skandinavien det går att hitta de produkter som vi arbetar med, men eftersom Skandinavisk design är eftertraktad i hela världen idag är nätet gränslöst och oslagbart. Och det är inte svårt att hitta logistiklösningar för transporter.

För det tredje att detta kommer att gå att utveckla. Dels för att fler och fler inser att vintage ingår i ett konsumtionsmönster som stödjer en miljömässigt hållbar utveckling av vår planet, dels för att kvalitén är så hög på produkterna. Vi är bara i början av detta och det känns väldigt spännande!